Kövess minket:
Eseménynaptár
2019. december
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
 
 
 
 
1
2
3
5
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Hírek / Aktualitások
Összes hír ›
Főoldal / Hírek / A megújuló szakképzés

A megújuló szakképzés

2019. november 14.

A Jövőd záloga Pályaválasztási Kiállítás harmadik napján nem csak az iskolák standjai várták a megjelenteket, hanem egy szakmai fórum is, amelynek egyik előadója Magyar Zita volt. A Nemzeti Szakképzési Felnőttképzési Hivatal szakmai elnökhelyettese előadásában a szakképzésben végbemenő változásokat mutatta be.

Technikum és szakképző iskola – ez a két képzési típus állt az elnökhelyettes előadásának fókuszában. Mint Magyar Zita elmondta, a megújuló szakképzés egy rugalmas, mind a tanulóhoz, mind pedig a munkaerőpiachoz alkalmazkodó rendszer lesz.

A technikum változásaival kapcsolatban kiemelte, hogy az a minőségi szakmai oktatás helyszínévé válik, emellett egyesíti a gimnázium és a szakmatanulás előnyeit. Az 5 éves képzés elvégzése után a tanuló egyszerre kap majd érettségi bizonyítványt és technikusi oklevelet. Mindemellett a diáknak lehetősége lesz arra, hogy először ágazatot válasszon, amellyel két évig ismerkedik, majd 10. évfolyam után tud szakmát választani. Megtanulja a nyelvet, valamint előnnyel indul, ha például egyetemre szeretne menni.

A szakképző iskolával kapcsolatban kiemelte, hogy ez a képzés három éves, amelynek első évében a tanuló ágazati ismereteket szerez, majd a 9. évfolyam után szerez szakmát, aztán a 10. és 11. osztályban már a duális képzés várja, azaz vállaltoknál, vállalkozóknál tanulhat majd. A rendszer rugalmasságával kapcsolatban kiemelte, aki szakképző iskolába megy, annak 9. osztály után arra is lehetősége lesz, hogy átmenjen a technikumba. Mint fogalmazott, a rendszer átjárható, van lehetősége egy tanulónak arra, hogy könnyen és gyorsan képzési típust váltson. Az elnökhelyettes kitért arra is, hogy mindenkinek jár ösztöndíj, aki a szakképzésben tanul.

A pályaválasztással kapcsolatban kifejtette, a döntés, hogy technikumot, szakképző iskolát válasszon-e valaki, egyáltalán a szakmatanulás irányába induljon-e el, nem könnyű, ebben lehet segítségére egy diáknak az orientációs osztály. A Szekszárdi Szakképzési Centrumban úgynevezett pilot jelleggel már két iskolánkban, a paksi I. Istvánban, valamint dombóvári Esterházy tagintézményünkben már működnek ilyen osztályok, amelyeknek lényege, hogy megalapozzák a szakmai képzést, valamint kedvet csinálnak a szakképzéshez. Az iskolaválasztással kapcsolatban a helyettes egy, a közönség soraiban is meghökkenést keltő példát is mondott. Mint fogalmazott: volt olyan nyolcadik osztályos diák, aki az egyik iskolát a 19. (!) helyen jelölte meg.

Ha ezt a diákot a 19. helyre vették csak fel, akkor Önök szerint mennyire akart abba az intézménybe járni? – tette fel a kérdést Magyar Zita, aki kitért a lemorzsolódás kérdésére is, amelynek mutatói Tolna megyében javultak. Továbbtanuláskor a megalapozott és jó döntés meghozatala azért is fontos az elnökhelyettes szerint, mert az a lemorzsolódás további csökkenéséhez is hozzájárulhat, hiszen a tanuló olyan iskolába jár, olyan szakmát tanul, amit igazán szeret, ahol motivált. Magyar Zita beszélt a szakképzés egyéb fejlesztéseiről is, mint például a Digitális Közösségi Alkotóműhelyekről, amelyekeknek szintén nagy szerepe lesz abban, hogy még inkább csökkenjen a lemorzsolódás. Egy ilyen műhely már Centrumunk Ady tagintézményében is működik, a több mint 30 milliós fejlesztés október végén nyitotta meg kapuit. 

Az új szakképzési stratégiát elfogadta a kormány, az ehhez kapcsolódó törvénytervezet pedig már a Parlament előtt van. 

 

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Szekszárdi Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva